De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen gaat voor de cognitieve ontwikkeling. (English: The social-emotional development of children has a higher priority than the cognitive development).

Datum: 21-05-2016

Door: Pharmf918

Onderwerp: Good info

Very nice site!

Reageer

—————

Datum: 21-05-2016

Door: Pharmb507

Onderwerp: Good info

Very nice site! <a href="https://yieapxo2.com/qrovxq/1.html">cheap goods</a>

Reageer

—————

Datum: 20-05-2016

Door: Pharmg758

Onderwerp: Good info

Very nice site!

Reageer

—————

Datum: 20-05-2016

Door: Pharme958

Onderwerp: Good info

Very nice site! <a href="https://opxaiey2.com/oyyatry/1.html">cheap goods</a>

Reageer

—————

Datum: 19-05-2016

Door: Smithd778

Onderwerp: John

It's very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this article at this site. bbfekaafkdkdfegg

Reageer

—————

Datum: 16-03-2014

Door: Joyce (student Master SEN)

Onderwerp: Reactie

Ik ben het niet met de stelling eens. Ik denk namelijk dat de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind even belangrijk zijn.

Helaas zie ik in de praktijk dat er vaak de nadruk gelegd wordt op de cognitieve ontwikkeling. Zo maken veel scholen gebruik van didactische handelingsplannen en minder gebruik van pedagogische handelingsplannen. Ik vind dat er aan beide evenveel aandacht besteed zou moeten worden.

Reageer

—————

Datum: 14-03-2014

Door: Anita (student Master SEN)

Onderwerp: Reactie

Ik ben van mening dat de sociaal-emotionele ontwikkeling en de cognitieve ontwikkeling vanaf de geboorte van het kind nauw samen gaan. Vanuit het opvoedingsgedrag (informatief, autonomie) en ouder-kind interacties (gezamenlijke activiteiten binnen- en buitenhuis) wordt deze ontwikkeling gestimuleerd (Driessen en Doesborgh, 2003). Daarbij ondervindt zowel de sociaal-emotionele ontwikkeling als de cognitieve ontwikkeling een grote groei.

Naarmate het kind ouder wordt zal het zich meer bewust worden van de sociale en cognitieve ontwikkeling. Als de leerling cognitief een beperking heeft dan zal dit ook de sociale- en emotionele ontwikkeling beïnvloeden. Het kind kan zich bijvoorbeeld niet goed genoeg voelen doordat het slechte cijfers haalt. Ook kan het kind gedemotiveerd raken en het veilige gevoel wat bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort, kwijtraken.
Om de bovenstaande redenen geloof ik erin dat beiden ontwikkelingen nauw samengaan.

Reageer

—————

Datum: 11-04-2014

Door: Ellen van de Pol-Beuker

Onderwerp: Re:Reactie

Ik ben het hiermee eens. Volgens mij kun je het een niet los van het ander zien.

Reageer

—————

Datum: 12-03-2014

Door: Sandra (leerkracht groep 6)

Onderwerp: mening

Ik ben het wel met de stelling eens. Wanneer een leerling goed in zijn wel zit en zich veilig voelt in een groep, komt het beter tot leren. Een sociale omgeving is noodzakelijk om te kunnen groeien en om je te kunnen ontwikkelen.

Reageer

—————

Datum: 11-03-2014

Door: Judith Amels (directrice van de Koningin Emmaschool)

Onderwerp: Reactie

Bij ons op school vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen belangrijk, vanuit de gedachte dat als je je veilig voelt, je beter tot leren komt dan wanneer je je minder of niet veilig voelt. Er zullen echter altijd kinderen zijn waarvoor dit niet zo gesteld kan worden, waarbij de oorzaak of in het welbevinden zit of in het leeraspect. Meerbegaafde leerlingen hebben sterke behoefte aan cognitieve uitdaging, en hun sociaal-emotionele ontwikkeling loopt daar niet altijd mee in de pas. De kunst voor school en ouders is om in een dergelijke situatie te bedenken waar je voor het kind het best op in kunt steken en welk stukje ontwikkeling je van iets minder belang acht; steeds voor ogend houdend dat je tegemoet wilt komen aan de behoefte van het kind.
Voor kinderen die heel veel moeite met leren hebben, is het wel van groot belang dát ze zich prettig en veilig voelen in hun groep en in de school. Ik ben het met de stelling daarom niet volledig eens: de context zal altijd moeten worden meegewogen.

Reageer

—————





PBS is een krachtig middel om gedragsproblemen preventief aan te pakken. (English: PBS is a effective and strong intervention in order to handle disorders in behavior pro-actively).

Datum: 16-03-2014

Door: Joyce (student Master SEN)

Onderwerp: Reactie

Ik ben het met deze stelling eens. PBS heeft de volgende kernprincipes (Golly & Sprague, 2013).
- Ontwikkel duidelijke gedragsverwachtingen.
- Communiceer en onderwijs je verwachtingen.
- Herken en bekrachtig gewenst gedrag.
- Minimaliseer de aandacht voor ongewenst gedrag.
- Wees duidelijk en consequent met de gevolgen
Met deze kernprincipes is PBS een geïntegreerde methode voor het beheersen van gedrag op school- en klasniveau.

Reageer

—————

Datum: 11-03-2014

Door: Karen Luebke (principal of the Bartlett elementary school)

Onderwerp: Reaction

I totally agree with that statement. PBIS provides consistency in behavior management and problem behavior by having the entire staff on the same page using common language, common office referral forms, common consequences and common rewards.

Reageer

—————

Datum: 11-03-2014

Door: Anita Blonk

Onderwerp: Onderzoek en boek over SWPBS

Het ITS in Nijmegen heeft een eerste onderzoek naar wat PBS doet met betrokkenen in scholen: Positief met en over PBS: https://www.kortlopendonderzoek.nl/organisatie_pdf/PO111_Positief%20met%20en%20over%20PBS.pdf
In Nijmegen zijn de meeste VO-scholen inmiddels bezig om SWPBS in te voeren. In een ontwikkelproject hebben de eerste 3 scholen hun ervaringen gedeeld. Hierover is een boek verschenen bij SWP: Blonk, A. e.a. (2014). SWPBS: Schoolbreed Gedragsvraagstukken aanpakken in het Voortgezet Onderwijs.

Reageer

—————

Datum: 11-04-2014

Door: Ellen van de Pol-Beuker

Onderwerp: Re:Onderzoek en boek over SWPBS

Dit onderzoek heb ik gelezen. Verder heb ik een VO school bezocht waar PBS al is ingevoerd. Voor mij was deze middag zeer inspirerend. Ik denk dat onze (VO) school voor een deel al een PBS school is.

Reageer

—————





Blog

Positive Bahavior Support

11-03-2014 10:05

—————

Omgang met kinderen met gedragsproblemen.

11-03-2014 10:00

In deze literatuurstudie kunt u meer lezen over PBS. 

https://www.pbis.nl/docs/files/Eindrapportage_literatuurstudie_Onderwijsraad(1).pdf

—————